Tekstschrijver inhuren? Stel jezelf eerst deze vragen

door | feb 10, 2021 | Blogs

Ben je van plan om een tekstschrijver in te huren voor je bedrijf? Stel jezelf dan vooraf deze vijf belangrijke vragen.

1. Welk doel wil ik bereiken?

Natuurlijk wil je een tekstschrijver die kan leveren wat jij nodig hebt. Bepaal daarom eerst wat voor soort tekst dat precies is. Er is namelijk een groot verschil tussen een webtekst, een vacaturetekst en een blog. Niet iedere tekstschrijver kan alles schrijven. Wordt het een eenmalig of langdurig project? Als je webtekst of blog alleen vernieuwd moet worden kan een tekstschrijver dit vrij snel voor je realiseren. Gaat het om een langer project zoals het regelmatig verschijnen van nieuwe blogs? Zoek dan een tekstschrijver die in staat is om dit structureel aan te leveren in een eenduidige stijl en op de juiste ‘tone of voice’. Over het algemeen ben je met een langdurige overeenkomst voordeliger uit. Bovendien trek je met structureel waardevolle content meer nieuwe klanten en creëer je een betere vindbaarheid.

2. Kan ik het zelf?

Misschien wel. Maar is het ook verstandig? Sommige ondernemers draaien hun hand niet om voor een tekst of hebben een personeelslid die voor hen schrijft. Wees gewoon realistisch over je capaciteiten en de tijd die je eraan kunt besteden. Tekstschrijven vraagt denktijd en planning. Hoeveel tekst moet je leveren? Lukt het je om drie keer per week te schrijven? Twee keer? Of misschien maar een keer per week? En hoe lang duurt het dan voordat je de tekst af kunt ronden? Alleen als je structureel tijd vrijmaakt kun je regelmatig nieuwe teksten schrijven waarmee je nieuwe klanten trekt.

3. Wat is mijn totale budget?

Ik raad je sterk aan om vooraf een budget te bepalen. Hoeveel kun je eraan besteden? Overleg met de tekstschrijver of je in termijnen betaalt of achteraf en maak daar vooraf duidelijke afspraken over. Zoals met de meeste dingen in het leven krijg je waar je voor betaalt. Dat geldt ook voor tekstschrijvers, maar het moet wel reëel blijven. Bepaal dus vooraf je budget en zet dit af tegen je verwachtingen en het doel dat je wilt bereiken.

4. Wie heeft de leiding?

Je hebt hoe dan ook iemand nodig die feedback en akkoord geeft op het werk van de tekstschrijver. Iemand die de teksten kritisch bekijkt en snapt wat het doel is. Bedenk vooraf wie de contactpersoon is voor de tekstschrijver en het project bewaakt. Zo kan de tekstschrijver de vaart erin houden en voorkom je eventuele misverstanden.

5. Ga ik voor SEO of voor inhoud?

Inhoudelijke content en SEO zijn met elkaar verweven. Natuurlijk is online gevonden worden door SEO belangrijk. Maar er is meer! Want áls je dan gevonden wordt moet er ook iets staan dat mensen aanspreekt, anders haken ze alsnog af. Bedenk vooraf op welke zoekwoorden en termen je online gevonden wil worden. Een zoekwoordenonderzoek kan altijd nog.

Twijfel je ergens over? Neem gerust contact op, ik help je met plezier!

 

 

Jacomien Wolfkamp

Twelloseweg 107
7396 BM Terwolde

info@jacomienschrijft.nl
T 06 539 64 931

0 reacties