Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

door | mei 6, 2021 | Blogs, Blogs MKB

Als je investeert in een tekstschrijver moet dat jou natuurlijk iets opleveren. Daarom wil je het vertrouwen hebben dat die tekstschrijver goed genoeg is om jouw bedrijf te ondersteunen. Het is dan op z’n zachtst gezegd heel vervelend als je merkt dat het resultaat niet is wat je ervan had verwacht. Gelukkig zijn er een paar dingen waar je op kunt letten voordat je een keuze maakt.

Goed om te weten; iedereen kan zich tekstschrijver of copywriter noemen. Er bestaat namelijk geen keurmerk of certificering en er zijn geen specifieke diploma’s vereist. Met een telefoon en een laptop kan iedereen die het leuk vindt om te schrijven gewoon beginnen. Best lastig want tekstschrijven is een vak! Hoe bepaal je nu of iemand dat vak ook verstaat?

Zo herken je kwaliteit

Bedenk dat tekstschrijven heel breed is. Het schrijven van een technische handleiding, brochure of een jaarverslag vraagt andere kwaliteiten dan schrijven voor een website. Professionele tekstschrijvers kunnen verschillende teksten schrijven, maar doen niet alles. De kwaliteit van een tekstschrijver herken je daarom meestal aan een specialisatie in doelgroep of soorten tekst. Wees voorzichtig met de ‘alleskunners’ die tekstschrijven erbij doen naast hun andere werk.

Kenmerken van een goede tekstschrijver

  • Heeft oprechte interesse en investeert in persoonlijk contact
  • Vindt een onderlinge klik voorwaarde voor een fijne samenwerking
  • Beoordeelt of jouw opdracht bij hem of haar past
  • Duikt in je bedrijf
  • Denkt mee over doel, doelgroep en het resultaat
  • Geeft pas na kennismaking en inventarisatie wat je nodig hebt een offerte op maat
  • Luistert, adviseert en durft je tegen te spreken
  • Vraagt door en legt de vinger op de zere plek
  • Gaat altijd voor het beste eindresultaat

Vraag je netwerk om hulp

Zelf haal ik de meeste opdrachten uit leads via bestaande klanten en ondernemers uit mijn netwerk. Maak daarom gebruik van je netwerk als je een tekstschrijver zoekt en vraag andere ondernemers wie hen goed geholpen heeft.

Heb je een tekstschrijver op het oog? Onderzoek dan wat hij of zij schrijft en voor welke klanten. Kijk ook of de toon van de website je aanspreekt en lees de referenties. Is alles positief, bel dan voor een eerste indruk. Ervaar je een klik, plan dan een kennismaking.

0 reacties