Gewonemensentaal
Ooit een samenlevingscontract getekend, een testament of een hypotheek? Hoppekee daar is ‘ie, de notaris. Bij uitstek een vak waarbij ingewikkeld geschreven wordt. Net als in de advocatuur, de wetenschap en de medische wereld.
In die sectoren struikel je behalve over lange onbegrijpelijke zinnen, bij voorkeur in de lijdende vorm, ook nog eens over het vakjargon. Best gek. Want waarom zou je het mensen voor wie jouw tekst bedoeld is, juist moeilijk maken om die te begrijpen?
Hoe zit het met slimmerds
Heb je medici, specialisten, deskundigen of andere hoogopgeleide slimmerds in je doelgroep dan zou je kunnen denken dat je die juist aanspreekt met moeilijke woorden. Ik help je uit de droom; dat is niet zo. Sterker nog, het tegenovergestelde is waar. Natuurlijk lezen slimmerds vaak ingewikkelde vakliteratuur vol vakjargon en moeilijke woorden. Alleen lezen ze dat omdat het moet. Niet omdat ze het leuk vinden.
Als ze jouw nieuwsbrief, LinkedInpost of blog lezen kiezen ze daarvoor en doen dat lekker in hun pauze of thuis. En dan houden ze echt niet van tekst die ze twee, misschien wel drie keer moeten lezen om te snappen wat er staat. Ook slimmerds lezen graag vlotte, lekker leesbare en begrijpelijke tekst. Anders haken ze af en komt jouw boodschap niet over. Een gemiste kans.
Slimmer en overtuigender
Schatten mensen je nou slimmer in als je moeilijke woorden gebruikt? Nee. Wetenschappers geven aan dat het omgekeerd werkt. Mensen vinden je juist slimmer en overtuigender als je iets helder en eenvoudig kunt uitleggen. Bovendien werkt dat statusverhogend. (bron: Frankwatching ‘Waarom kom je dom over als je moeilijke woorden gebruikt’)
Bouw aan de onderlinge connectie
Let op, gewone mensentaal is niet simpel of denigrerend! Gewone mensentaal betekent niets anders dan met respect voor de lezer kort, bondig, aantrekkelijk en begrijpelijk geschreven. Dat ervaren mensen als persoonlijk. Zo bouw je aan de onderlinge connectie.
0 Comments