Doe je eigen website check

door | jun 4, 2021 | Blogs

Je website moet passen als je favoriete jas. Als je het in de basis goed hebt aangepakt is het een ijzersterk fundament waarop je verder kunt bouwen met nieuwe, aanvullende informatie en blogs. Je website is namelijk nooit helemaal ‘klaar’ en vraagt om een regelmatige update. Je bedrijf verandert in de loop van de tijd, daarom moet je website mee veranderen!

In dit blog lees je hoe je je eigen website checkt inclusief verbetertips. Let op: Dit is geen volledige beschrijving, maar als je onderstaande punten goed op de rit hebt ben je een heel eind!

Check 1: is mijn doelgroep veranderd?

Potentiële klanten hebben een probleem of behoefte. Ik noem dat de ‘pijn van de doelgroep’. Jouw doelgroep zoekt naast hulp of een oplossing ook naar (h)erkenning en begrip. Pas dan ontstaat bij hen ‘t gevoel ‘hier begrijpen ze mij en kunnen ze mij helpen’. Dat gevoel is waar je nieuwe klanten mee genereert. Is je doelgroep veranderd? Pas dan je webtekst daarop aan.

Tips:

  • Stel ‘de pijn’ van de doelgroep centraal
  • Past de aanspreekvorm nog bij je doelgroep? Kies voor ‘u’ of ‘jij’ en gebruik dit consequent in al je communicatie
  • Heb je een slogan? Pas die ook aan als dat nodig is
  • Doelgroepgerichte fotografie vergroot de herkenning dus… passen je foto’s nog?

Check 2: zijn mijn kernwaarden veranderd?

Kernwaarden zeggen veel over de identiteit van je bedrijf, maar ook over je bedrijfscultuur. Wat typeert je bedrijf en waarom werkt je personeel bij jou? Kernwaarden werken verbindend en creëren vertrouwen bij je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan betrouwbaarheid en betrokkenheid.

Tip: Benoem je kernwaarden en leg uit waar dit uit blijkt

Check 3: zijn mijn USP’s veranderd?

Oftewel wat doe of kun je beter dan de concurrent? Heb je misschien nieuwe kwaliteiten ontwikkeld?

 Tip: Vermeld waarin je je onderscheidt van de concurrent, waar dat uit blijkt en wat je klant daarvan merkt. Welk voordeel heeft jouw klant bijvoorbeeld van jouw ervaring?

Check 4: hoe zit ’t met de taal in mijn tekst

* Gebruik ik actieve taal?

Tip: Vermijd de woorden ‘worden’ of ‘zijn’, dus de lijdende vorm of passief taalgebruik want daar krijg je lange, slome en bureaucratisch klinkende zinnen van.

* Staan er taalfouten in?

* Gebruik ik korte zinnen die gemakkelijk lezen?

* Is mijn tekst helder, leesbaar en begrijpelijk voor iedereen?

Check 5: is mijn website overzichtelijk?

Wie wordt er nou niet gek van een website waar je niets kunt vinden of veel te lang moet zoeken? Dan haken mensen af en dat is nou net wat je niet moet hebben. Met overzicht straal je rust uit.

Tips:

  • Gebruik een logisch en beperkt menu, geen ellenlange uitklappers
  • Maak korte alinea’s en gebruik regelmatig witregels
  • Gebruik een duidelijk lettertype

Check 6: heb ik een aanzet tot contact?

Controleer of je op verschillende plekken links hebt geplaatst die websitebezoekers verwijzen naar je contactpagina of contactgegevens. Zo niet, voeg deze links dan in op plaatsen waar dat goed past.

Met een goed onderhouden website laat je zien dat je klanten serieus neemt. Het is je visitekaartje, maak er dus geen sluitpost van!

0 reacties

Jacomien Wolfkamp

Twelloseweg 107
7396 BM Terwolde

info@jacomienschrijft.nl
T 06 539 64 931